Tıp Eğitiminde Türkiye vs. Kanada

Türkiye'de Tıp Fakülteleri

Son zamanlarda her şehre bir üniversite projesi yüzünden malumunuz mantar gibi üniversite türettik. Tıp fakültesi sayısı haliyle arttı. Tabi 200.000 doktor hedefi de kontenjanları her sene %25 artırdı. Çoğu yerde tabure ve merdivenlerde derslere girildiğini herkesin bilmesine rağmen maalesef pek de gündem olmayan bir konu. Artan kontenjanlar ve eğitimin yetersizliği üzerine bir yazı olsun bu. Biraz istatistik konuşalım.

Türkiye'de kaç tıp fakültesi öğrencisi var?

Türkiye'de 2017-2018 öğretim döneminde tıp fakültesi sayısı 94, toplam öğrenci sayısı 82865. Bunlardan 14555'i yeni kayıt. Kontenjanların maşallahı var. 14 bin iyi sayı.
2013-2014 öğretim döneminde ise tıp fakültesi sayısı 79, toplam öğrenci sayısı 58250. Bunların da 12031'i de yeni kayıt yaptırmış. 2002'de bu kontenjanlar 4 bin civarı.

Tıp fakültelerinde eğitim yeterli mi?

Tıp fakültesinden mezun olan bir birey, sınava girip uzmanlaşmaz ise pratisyen hekim olarak yaşamına devam eder. Nedense pratisyen hekimler mesleği acillerde nöbet tutarken öğreniyorlar. İlk çalıştıkları yerde tabiri caizse sudan çıkmış balığa dönüyorlar. Madem hekimler bu mesleği çalıştıkları yerde öğrenecekler neden bu okulu uzun uzadıya okuyorlar. Eğitimin yeterli olmadığı bu kadar aşikarken fakültelere neden sürekli öğrenci yığıyorlar. Teorik eğitimi verin 4 sene, klinik eğitimi kendi tecrübeleri ile öğrenirler nasılsa!

Kaç hoca var? Hoca sayısı yeterli mi?

Profesör sayısı 2018'de 6954, fakülte başına 74; doçent sayısı 2540, fakülte başına, 27; geri kalan akademisyen sayısı 19890, fakülte başı 211. Toplam öğrenci sayısı 82865.


Prof.
Doç.
Diğer
Fakülte Başına Düşen
74
27
211
Türkiye Toplam
6954
2540
19890

Tablo1: 2018 yılında Türkiye’deki tıp fakültelerindeki akademisyenlerin sayısı(1)

Öğrenci-hoca oranı: 3,05.

*Bir de Kanada'ya bakalım. 2015 yılında toplam fakülte sayısı 17, profesör sayısı 4011, fakülte başına 235, doçent sayısı 3943, fakülte başı 230, geri kalan 5695, fakülte başı 335. Toplam öğrenci sayısı sizce kaçtır? 11698.


Prof.
Doç.
Diğer
Fakülte Başına Düşen
235
230
335
Kanada Toplam
4011
3943
5695

Tablo2: 2015 yılında Kanada’daki tıp fakültelerindeki akademisyenlerin sayısı(2)

Öğrenci-hoca oranı: 1,16.

Buradan şu çıkarımı yapabiliriz sanırım: 1,16 oranına ulaşmak için 71435 hocaya ihtiyacımız var. Elimizdeki hoca sayısı 29384. Yani 42051 hocaya daha ihtiyacımız var ki Kanada standardına ulaşalım. Veyahut yetersiz okullar az oğrenci almalı, gerekirse yeni öğrenci almamalı hatta yeterli seviyeye ulaşılamazsa kapatılmalı.

Tıp fakülteleri fiziki olarak yeterli mi?

Kontenjanların artmış olması özellikle eski üniversitelerde derslerin çok kalabalık işlenmesine sebep oluyor. Devam zorunluluğu olmayan dersler rahat ancak devam zorunluluğu olan derslerde merdivenlerde taburelerle derse girenleri görmezden gelmek de büyük ayıp. Kadavraları, maketleri incelemek için birbiri ile mücadele eden öğrenciler, maketlerin yetmemesi, pratik derslerinde uygulama sınıfında kalabalık gruplarla birkaç makette çalışmak, sabah vizitini onlarca kişiyle yapmak, doktor yetiştirdiğini bilmeyen yalnızca kazandığı paraya bakan doktorlar (her hocamız böyle değil çoğu hocamın ellerinden öperim, saygılar hürmetler), bunların hepsi eğitim kalitesini düşürüyor. Bir fakültede, saydıklarımın hepsi olmak zorunda değil, ama birkaçı vardır.

*çünkü adam gibi istatistik tutan tek ülke Kanada

[1] YÖK istatistikleri
[2] Kanada istatistikleri

Tıp Eğitiminde Türkiye vs. Kanada Tıp Eğitiminde Türkiye vs. Kanada Reviewed by Ali Kan on Ağustos 07, 2018 Rating: 5

2 yorum:

Blogger tarafından desteklenmektedir.